۱۳۹۴ آبان ۱۲, سه‌شنبه

مصاحبه با سیف الدین


ماسومۀ سلسله دار، دان آستین تکمه دار، به پایش بوت بلغار ...
همه میدانیم که این آهنگ شاد و زیبا از کیست و توسط کدام هنرمند سروده شده است.
بیشتر مردم این هنرمند محبوب را بنام "سیفو" می شناسند در حالی که نام اصلی او  میر سیف الدین است. او بنابر گفتۀ خودش در شمالی تولد شده ولی از آنجایی که پدرش در کابل پیشۀ دکانداری داشته او در کابل بزرگ شده است.
میر سیف الدین اجرا کنندۀ آهنگ های مست فلکلوریک که شنونده های زیادی دارد میگوید در مکتب حبیبیه تا صنف ششم درس خوانده و نظر به مشکلات اقتصادی نتوانسته از آن بیشتر به تحصیلاتش ادامه بدهد. او برای امرار معیشت حدودی ده سال سرگرم پیشۀ مسگری بوده و در همین دوران توانسته دریوری یا راننده گی را بیآموزد و لایسنس یا جواز راننده گی را نیز بدست آورد.
سیف الدین میگوید : من به موسیقی علاقۀ زیاد داشتم و همیشه بطور خصوصی در محافل و مجالس دوستان آواز میخواندم. تا این که رفته ـ رفته شهرت کسب کردم و شروع به آموختن تنبور کردم. در این زمان نزد نوازندۀ معروف رباب مرحوم استاد محمد عمر شاگرد شدم. تا بتوانم با موسیقی مروج مانند بیرمی، جوگ، جوگیه، اسا و غیره به شکل کامل آشنا شوم. چون مردم آهنگ های مرا پسند می کردند همین موضوع  باعث شد تا شهرتم روز به روز بیشتر گردد.
وقتی از او پرسیدم که علت اینکه مردم او و آهنگهایش را زیاد دوست دارند چیست در جواب گفت :
ـ واضح است کسیکه اخلاق خوب داشته باشد، سلوک و رفتار نیک با مردم داشته باشد، همه او را می پسندند. من با همه با پیشانی باز برخورد میکنم و با همه صادق میباشم. من همیشه مطابق ذوق مردم آواز میخوانم.
گفتگو با سیف الدین خیلی دلچسپ بود در فضای صمیمیت کامل ادامه داشت و همین موضوع باعث شد تا من هم خارج از موضوع سوالی را طرح کنم. من از او دربارۀ گوشواره یا حلقۀ کوچک طلایی که او در یک گوشش آویخته است پرسیدم.
سیف الدین در جواب گفت : من به این موضوع آگاهی کامل دارم که کی در گوشش گوشواره می اندازد. اما این حلقۀ که من در گوشم دارم داستانی دارد به این شکل که من آخرین فرزند والدینم هستم و به همین دلیل مادرم به عنوان یک فال نیک و به دلیل اظهار محبت خود نسبت به من این حلقه را در گوشم آویخته است.  امروز دیگرم مادرم حیات ندارد و من هم بنابر محبتی که به مادرم دارم نتوانسته ام این حلقه را از گوشم دور کنم.
میر سیف الدین حالا [ سال ١٣٦٠] پنجاه سال عمر دارد ولی در سینه اش هنوز هم یک هنرمند مست و جوان وجود دارد. او یکبار جهت ادای فریضۀ حج بیت الله و همچنان سه بار برای اجرای عمره به مکه مکرمه سفر کرده است. او در آرشیف رادیو افغانستان بیست و پنج آهنگ و در آرشیف تلویزیون شانزده آهنگ دارد. سیف الدین برای بار نخست در سال ١٣٢٤ به رادیو افغانستان آمد و نخستین آهنگی را که در آنجا اجرا کرد اینطور بود "یارم چو قدح به دست گیرد ـ بازار بتان شکست گیرد".
سیف الدین به زبان های دری، پشتو و اردو آواز میخواند و تنبور، زیر بغلی و آرمونیه را میتواند بنوازد.  او دو بار به محلاتی در بلوچستان، کویته و گلستان رفته و کنسرت ها اجرا کرده. برعلاوه یک بار به ایران سفر نموده که در آنجا آهنگهایش را ثبت نوار نیز کرده اند. سال گذشته او در ترکیب یک هیت هنری به تاجکستان رفته در شهر های دوشنبه، سمرقند و فرغانه کنسرت های را اجرا نمود که زیاد تشویق گردید. در آنجا نیز آهنگ هایش ثبت نوارشده و روزنامه ها نیز با او مصاحبه های را انجام داده اند. همچنان او در جریان همین سفرش توانسته تحایفی را نیر بدست آورد. سیف الدین در افغانستان لقب "آوازخوان سال" را کسب نموده و جوایزی را نیز بدست آورده است.
مصاحبه کننده بینا

۱ نظر: